måndag 14 september 2009

Den svenska vården

Ringde vårdcentralen idag för att få en tid hos min husläkare.
- Han är tillbaka nästa vecka, säger sköterskan
- Då vill jag att du bokar en tid åt mig till när han kommer, säger jag
- Det går inte, säger hon. Du får åter....
- Nej, jag tänker inte ringa nästa vecka. Jag vill att du bokar en tid nu, säger jag bestämt
- Men jag har bara några tider som jag kan förboka, säger hon
- Då kan du ge mig en av dem tiderna, säger jag något irriterat.
- Jag ringer dig på måndagmorgon, kontrar hon.
- Nej, det gör du inte. Du ger mig en tid nu, blir min replik i hård ton
(Vi har ju valfrihet nu för tiden!)
- Då kan du komma på måndag klockan 15.00, säger hon efter en stunds tänkande. Varför vill du komma?
- För att jag behöver träffa min läkare, svarar jag.
- Ja, jag förstår det, men varför?
- Du kan skriva allergi och så har jag några fler frågor, säger jag avmätt.
Då önskar hon mig väkommen med en trevlig stämma (kan tänka mig vad hon tänkte....)
Tack!

Fattar ni!!! Fort Knox eller en vårdcentral avlönad av oss skattebetalare?!?!
Vad är det för värld vi lever i? Jag ber väl inte om en tid hos min läkare om jag inte verkligen behöver eller.... är ju redan sjukpensionär.

1 kommentar:

  1. så sjukt, vad var hon någon slags fångvaktare över tiderna? bra att du stog på dig!

    SvaraRadera

Bloggarkiv