tisdag 1 september 2009

En vecka i kärlekens tecken

Var i Storsta'n förra veckan. Den började med grillat och blåbärspaj (plockade i Slätteskogen) hos kompis Linda. Därifrån åkte jag till äldsta dottern med familj. Blev som vanligt mottagen med stora famnen :-) Kärlek eller....

Sonen i familjen skulle fylla 9 år! Men hallå vad tiden går fort. Nyss låg han ju i liggvagnen. Nåväl. Tisdag åkte jag iväg på shoppingturné. Köpte färg, penslar, dukar och verktygslåda till målarattiraljerna till min kung.

Klart jag hittade lite till mig själv också. Inget jag inte kunde vart utan, men blev inspirerad hos Linda och handlade lite turkosa grejer till mitt hem. Det är inte så lätt att hitta den färgen för tillfället. Förstår inte varför jag alltid är något år efter i modet. Både i hemmet och vad gäller kläderna....

På kvällen kom yngsta dottern med familj och grattade kungen. Kanonas! Vi fick alltså TVÅ födelsedagar den här gången. Jag och mina döttrar fick för en gång skull egen tid att sitta och prata på verandan. Det händer inte ofta kan jag säga och det kändes sååå skönt.

Onsdag morgon blev det till att gå upp tidigt och sjunga "ja må han leva" med frukost på sängen till en kille som legat och rävsovit en stund men ändå lyckades se rätt så nyvaken ut. En mycket lycklig kille får jag meddela.

Familjen begav sig till jobb och skola och jag kröp ner i sängen igen. Kände mig inte helt kurant och sov till halv två. Hann precis duscha och fixa lite innan kungen kom hem från skolan och vi fick en härlig stund tillsammans med både samtal och film.

På kvällen, nytt kalas, med farmor, faster med man, morfar med sambo, Tina med barn och så vi andra. Sedvanlig tårta med ljus som skulle blåsas ut. (Schwartzwald, fryst, uuuunderbart god). Massor med paket att öppna och mycket prat blev det. En härlig kväll sammantaget.

Somnade ovaggad på kvällen efter en gripande film som dotern och jag snöt oss ihop till.

Torsdag. Träff med kompis Anna i Sigtuna för obligatoriskt RH-besök. För icke insatta är RH en chokladfabrik som gör den godaste choklad vi vet!!!! Hon hade fyllt veckan innan så hon fick fika och lunch av mig som present. Planerna för dagen var lite flytande så när vi kommit till Carmen i Märsta (som jag aldrig missar att besöka) bestämde vi plötsligt att åka till IKEA i Barkaby. Måste bara först hem till hennes hem i Bro för att få med sig inköpslista och pengar.

När vi passerat Erikssundsbron påtalar Anna att det luktar bränt. Nej,,,, jag känner inget. Hon insisterar och jag testar bromsarna i färd framåt. - Håll i dig för nu ska jag bromsa hårt, säger jag till Anna. Hon håller i sig och jag bromsar. När jag kör vidare segar bilen grovt. Beslutar mig för att backa in på grusvägen mot Skällsta. En gång till - Håll i dig. Jag ska bromsa. Tar sats och backar i bra fart för att sedan tvärnita. Anna höjer rösten och säger skarpt - Det luktar verkligen bränt nu! När jag börjar rulla framåt vill inte bilen...

Kliver ur och går fram mot vänster framdäck. Behöver inte känna på däcket för det RYKER rejält från hjulet. Hjälp! Vad ska jag göra nu? Sätter mig i bilen igen och kliar mig i huvet, som jag alltid gör när jag får bekymmer. Inser att barnens far inte bor långt bort. Ringer honom och berättar om bilen. Han säger - Stå still! Jag skicker en gubbe. Ok. Vi kliver ur bilen och väntar. Det tar en stund så svänger en vit volvo in mot oss.

Bilen stannar nästan i diket mitt emot oss på den smala grusvägen. Ur kliver en man som jag aldrig sett. Jag frågar om han kommer från mrX. Det gjorde han. Han ville ta min bil till garaget och titta över den. - Har du tagit det du behöver ur bilen, frågar han. Jag kollade. Väska, snus och mobil. - Jo allt är med, blev mitt svar.

Han sa att volvon var fulltankad så det var bara att köra. Tackar, tackar... vilken liten ängel han är mina barns far!! Ok. In i bilen. Den startar snällt. Behöver bara få in backen så jag kommer upp på vägen igen. Hittar ingen back! Får krypa ut längs med diket och hitta en plats att vända på för att åter komma ut på vägen mot Bro.

När vi kommer fram säger jag till Anna, - Jag letar efter backen medan du hämtar lista och pengar. Ok. Så sker. Den låg ju där jag trodde! Lite svår att få in bara. Det märks att det var år och dar sen jag körde volvo.

Så bar det iväg till IKEA. Vi började med lunch innan shoppandet. Vi blev nog kvar ett par timmar där innan vi rullade hemåt Bro igen. Passade på att ringa och kolla om bilen var klar. Nix pix! Ingen bil den dagen. Som tur var fick jag låna den vita skönheten tills min bil blev klar.

Efter urpackning av Anna och grejor steg kosan mot yngsta dotterns hem. Kom dit vid sextiden på kvällen. Båda flickorna vakna. Så ljuvligt mottagande!!! Kärlek är ordet. Den stora och jag hann med att lägga ett pussel innan det blev sängdags. Hon skulle ju till skolan dan därpå. Vi fick en skön stund tillsammans vi vuxna innan läggdags.

Blev väckt på fredagmorgon av ett hårt gossedjur i ansiktet. Det var min lilla kråka som tyckte att jag sovit färdigt. Mmmm. Det luktade kaffe. Gick en trappa ner och där var hela familjen samlade. Pappa följde den stora till skolan, som ligger tvärs över fotbollsplan utanför köksfönstret. Jag drack mitt morgonkaffe och gick igenom dagen med dotern.

Vi bestämde oss att åka till Coop för lite inköp. Jag hade ju faktiskt min packning kvar i bilen i Håtuna. Alltså... inga rena kläder, inga andra skor än badsandaler! Väl på Coop hittade jag trosor i tvåpack till billigt pris. Hittade ett par streetskor. Enda i min storlek. Kollade priset. 62,50:-. Nä men helt sjukt. Hade kostat över 200:-. På med ena skon och den satt kanonskönt så jag slog till. Dotern köpte grattiskort för de skulle på bröllop på eftermiddagen (det var därför jag åkt dit, för att få gosa med de små).

Hemma igen började paret förbereda sig för den stora högtiden. Jag försökte underhålla kråkan så gott jag kunde. När klockan blev halv ett gick vi till skolan och hämtade hem den stora. Måste ju hinna säga hej då till päronen innan de åkte.

Avskedet från föräldrarna gick smärtfritt. Kråkan var helt slut så jag satte på en barnfilm till henne och den stora körde dataspel. Kråkan somnade som en stock, upplagd på fotpallen. Men hon kunde väl ha valt soffan ändå... Nu fick jag sitta där och kolla så hon inte ramlade i golvet. Smet ifrån och gav Solstrålen lite mellis sen satt vi båda i soffan och kollade film tills kråkan vaknade.

Dags att laga middag. Tunnpannkakor stod på programmet. Allt enligt önskemål från Solstrålen (och mig förstås XD). Klockan hann bli fem innan middagen stod på bordet. De åt bägge två med glupsk aptit. Vi tog hand om disk och dammsugning och vek lite tvätt innan det blev dags för nästa film. Vad gör man inte för att barnen ska få somna lugnt.

Lovade kråkan att hon skulle få sova hos mig. Min säng är under Solstrålens vilket innebar att vi skulle sova i samma rum alla tre. Kanonbra! Vi skulle kunna smyga ner på morgonen utan att väcka mamma och pappa. Efter tandborstning gick vi alla in i sovrummet vid halv nio. Det blev lite Djungelboken läst innan vi la oss till ro.

Alla somnade inom en halvtimme. När kråkan väckte mig åtta på morgonen hade hon inte väckt mig en enda gång under natten, trots att vi sov i en 90-säng. Solstrålen var också hon vaken så vi smög oss ner på nedervåningen för frukost. För att hålla barnen så tysta som möjligt lekte vi att vi var möss. De hörs ju inte.

Gröt stod på beställningen så det fick det bli. Med sirap på för barnens del och med lingonsylt för mig. Efter frukost städade vi upp, klädde och och tog bilnycklarna med oss och gick ut. Tro mig eller ej men barnen var möss hela tiden tills vi kom utanför dörren!!

Vi åkte till café och käkade tårta och saft klockan halv tio på förmiddagen. Ett ungt par på uteserveringen hade åsikter om frukostvalet men jag bara konstaterade att jag var mormor och inte mamma. Det förklarade allt....

När vi satte oss i bilen såg jag att dotern ringt. Jag ringde genast upp. Hon var inte glad att jag inte skrivit någon lapp om vart vi farit och att jag inte svarat i telefonen. Klart hon blev rädd, skulle jag också blivit. Vi åkte genast hem så hon skulle få se att de mådde bra. Väl hemma pratade vi en god stund innan vi med varsin bil åkte till Håtuna för att för min del byta tillbaka till min egen, och därefter åka till Jojje, som är barnbarnens ponny.

Eftersom jag är helt orädd för denna okastrerade hingst så blev det jag som skulle ta honom till stallet för ryktning. Efter en stunds kelande i hagen (han är en riktig kelgris) så blev det en något ryckig gång mot stallet. Väl därinne ryktade dotern honom och jag kelade. Passade mig utmärkt (jag är också en kelgris). Det blev ett stort framsteg för dotern som inte vågat sig på att röra honom efter att han varit riktigt dum mot henne. Mannen och barnen mockade hagen och gav honom rent vatten. Snacka om samarbete!

Äntligen dags för hemfärd. (Borta bra men hemma bäst) Klockan vart väl halv tre innan bilen började rulla mot E18. Tog ett par pauser efter vägen, dels för inköp av godis och kaffe och även för att tanka bilen. Var nere hos Sallys hundvakt vid sex. Precis lagom för att bli bjuden på middag innan jag åkte hem med min älskling.

Väl hemma blev det en härlig promenad, urpackning av bil och därefter förberedelse av söndagens gudstjänst som jag skulle leda. Trots allt kom jag isäng vid tiotiden och somnade tämligen snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv