måndag 29 september 2008

Hemtjänsten

Min mamma bor i Malmö, 42 mil från mig. Hon lider av KOL som är en sjukdom som torkar sönder lungblåsorna. Det gör att kroppen inte kan bli riktigt syresatt. Hon får hjälp av en speciell andningsspray för att vidga luftrören så det blir lite lättare att andas.

Jag pratade med henne nu vid 14-tiden. Hon lät som en blåsbälg, ni vet en sån där man använder till den öppna spisen. Jag intervjuade henne lite om hur hon har det, vilken hjälp hon får hemma osv. Det visade sig att hennes spray är slut så då ringde hon hemtjänsten som hon hör till. Hon bad dem hjälpa henne att få ut spray från apoteket. Den som svarade skulle kolla med "någon", hon måste ha hört hur mamma lät, och sedan ringa upp. Det här hände i morse och när vi talade med varandra hade fortfarande ingen hört av sig.

Jag bad henne ringa upp en gång till. Hon berättade att hon måste vila efter vårt samtal för att orka med det. Som tur var fick jag tag i min syster, som också bor i Malmö, och hon skulle fixa medicin till mamma.

Ska det behöva vara på det här viset!!!! En gammal sjuk männsika behöver akut hjälp. Ringer det som ligger mest nära till hands. En instans som är tillsatt för att hjälpa till hos de som inte klarar sig själva. Men hon får INGEN hjälp!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv